Законами України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» (далі - Закони) передбачено, що контроль у сфері державної реєстрації здійснюється Мін’юстом з метою виявлення порушень порядку державної реєстрації державними реєстраторами, уповноваженими особами суб’єктів державної реєстрації.
Контроль здійснюється шляхом:
- розгляду скарг, поданих відповідно до Закону України «Про звернення громадян»;
- моніторингу реєстраційних дій в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (далі - реєстри);
- розгляду обгрунтованих подань територіальних органів Мін’юсту (далі - обгрунтоване подання).
Під обгрунтованим поданням слід розуміти подання, складене на підставі повного і всебічного з’ясування обставин, які стали підставою для його направлення, з урахуванням наданих територіальним органам Мін’юсту повноважень та підтверджене певними доказами.
Підставами направлення до Мін’юсту обгрунтованого подання є:
- скарга особи з вимогою про поновлення своїх прав і захист законних інтересів, порушених рішеннями, діями або бездіяльністю державних реєстраторів, діями або бездіяльністю уповноважених осіб суб’єктів державної реєстрації;
- повідомлення органу влади або його посадової особи про порушення законодавства у сферах державної реєстрації;
- звернення громадської організації на виконання своєї статутної мети за захистом порушених прав і законних інтересів особи.
Моніторинг реєстраційних дій проводиться на підставі відомостей реєстрів за допомогою програмних засобів їх ведення за такими критеріями:
- порушення строків, визначених Законами;
- проведення реєстраційних дій в неробочий час (проміжки часу з 00 до 07 години та з 22 до 00 годин у понеділок - суботу, а також неділя і святкові дні);
- відсутність у реєстрах електронних копій документів, поданих для державної реєстрації, виготовлених шляхом їх сканування;
- проведення реєстраційних дій на підставі судових рішень;
- скасування (видалення) записів з реєстрів;
- державні реєстратори та/або суб’єкти державної реєстрації, визначені Мін’юстом.
У разі виявлення під час розгляду скарг відповідно до Закону України «Про звернення громадян» і обгрунтованих подань територіальних органів Мін’юсту чи моніторингу реєстраційних дій в реєстрах порушень порядку державної реєстрації контроль здійснюється шляхом проведення камеральної перевірки державних реєстраторів чи суб’єктів державної реєстрації з прийняттям обов’язкових до виконання рішень, передбачених Законами.
Наказ Мін’юсту про проведення камеральної перевірки в обов’язковому порядку розміщується на офіційному веб - сайті.