Чи потрібний державний фінансовий контроль?

В умовах реформування фінансових відносин посилюється необхідність налагодження зваженої системи формування та використання бюджетних коштів та управління державним майном для забезпечення сталого економічного розвитку України.

Дієвим важелем управління бюджетним процесом в сучасних умовах є державний фінансовий контроль як кінцева стадія бюджетного процесу та інструмент оптимізації використання обмежених фінансових ресурсів держави для максимально повного виконання нею власних функцій. Міністром фінансів Н.Яресько 26 грудня 2014 року визначені та затверджені Пріоритетні напрями роботи Держфінінспекції на 2015 рік, серед яких є підвищення ефективності роботи шляхом повноти відшкодування виявлених втрат держави; забезпечення контролю у пріоритетних для держави сферах національної безпеки і оборони та енергетики; планування роботи шляхом повноцінної переорієнтації на ризико-орієнтовний відбір об’єктів для здійснення державного фінансового контролю; подальший розвиток державного внутрішнього фінансового контролю відповідно до практики і стандартів Європейського Союзу шляхом виконання Угоди про асоціацію між Україною та ЄС; протидія проявам корупції в органах Держфінінспекції, реалізуючи вимоги ухваленого антикорупційного законодавства.

Діяльність Смілянської об’єднаної державної фінансової інспекції спрямована на реалізацію державної політики у сфері фінансового контролю з метою забезпечення належного рівня фінансово-бюджетної дисципліни на території Смілянського, Шполянського, Кам’янського, Чигиринського та міста обласного підпорядкування - Сміла. У 2015 році до мережі входить близько 340 підконтрольних об’єктів. На цей час впроваджено концепцію ризикоорієнтовного відбору об’єктів контролю при плануванні інспектування, який передбачає скорочення чисельності проведених контрольних заходів, проте одночасно спостерігається збільшення загальної суми встановлених порушень. Смілянською об’єднаною державною фінансовою інспекцією впродовж січня – червня 2015 року проведено 13 контрольних заходів, якими встановлено фінансових порушень на загальну суму 8268,5 тис. грн., у тому числі: порушень, що призвели до втрат, на суму 1904,31 тис гривень. Відшкодовано порушень, що призвели до втрат, на суму 1170,63 тис. гривень. Притягнуто до адміністративної відповідальності 27 осіб на суму 4,32, тис. грн., до дисциплінарної відповідальності - 6 осіб, у тому числі: звільнено з посади 1 особу, до матеріальної відповідальності притягнуто 5 осіб. За результатами проведених контрольних заходів відкрито 4 кримінальних провадження.

Тепер повернемось до запитання, винесеного у заголовок публікації: чи потрібний нам державний фінансовий контроль? Не секрет, що часто на підконтрольних об’єктах державні фінансові інспектори вислуховують від керівників підприємств, установ та організацій, що їхня праця нікому не потрібна, що вони не допомагають, а тільки заважають працювати. Але цифри – вперта річ, тим більше, коли цифри свідчать, що фінансова дисципліна в більшості підприємств району далеко не найкраща. Тому відповідь на поставлене питання однозначна: державний фінансовий контроль сьогодні просто необхідний.

Начальник Смілянської об’єднаної державної фінансової інспекції О.П. Гончаренко

Держфінінспекція в Черкаській області за шість місяців 2015 року забезпечила відшкодування втрат на суму 11,5 млн грн.

Фахівці Держфінінспекції в Черкаській області протягом січня – червня 2015 року забезпечили усунення порушень, що призвели до втрат фінансових та матеріальних ресурсів, на суму понад 11,5 млн грн. За результатами контрольних заходів керівники місцевих органів влади, підприємств, установ та організацій прийняли 34 управлінських рішень. За матеріалами ревізій правоохоронні органи розпочали 25 досудових розслідувань. Задля максимального відшкодування втрат фінансових та матеріальних ресурсів до суду пред’явлено 10 позовів на загальну суму понад 6 млн грн. У 187 випадках до установ, під час ревізій яких виявлено порушення, застосовано заходи впливу у вигляді зупинення операцій з бюджетними коштами, призупинення бюджетних асигнувань і зменшення бюджетних призначень та асигнувань. За вчинені фінансові порушення 311 посадових осіб притягнуто до адміністративної відповідальності, 78 – до дисциплінарної та матеріальної, 13 посадових осіб звільнено із займаних посад. Окрім того, для запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, до Державної служби фінансового моніторингу України надіслано відомості про виявлені фінансові операції, що підлягають фінансовому моніторингу, на загальну суму близько 9 млн грн.

Прес-служба Держфінінспекції в Черкаській області