Неузгодженність земельного законодавства відображається на інтересах Шполянської громади
- Подробности
- Опубликовано: 08.04.2015 12:55
Наприкінці березня 2015 року у ЗМІ була висвітлена інформація, що у м. Корсунь – Шевченківський, Черкаської області, місцеві жителі на три години перекрили трасу Київ – Ізварине.
В такий спосіб вони привертали увагу до проблеми приватизації через Держземагенство землі, яку місцеві жителі використовували для ведення городництва. В зв‘язку з цим хочемо звернути увагу всіх мешканців нашого міста на вимоги чинного законодавста, щодо розпорядження землями державної власності сільськогосподарського призначення.
Перш за все потрібно зазначити, що жителями міста Шпола, використовуються земельні ділянки під городництво, в районі Автостанції - Мар‘янівський масив, в районі колишнього цукрозаводу, в районі ЦРЛ , та в районі Хлібокомбінату вул. Артема, навпроти колишньої заготівельної контори. Орієнтовна площа яка використовується під городами мешканцями міста становить близько 120 га. В більшості випадків, земельні ділянки, про які йдеться, знаходяться за межами міста і відносяться до земель сільськогосподарського призначення, які у 2000 році за рішенням сесії міської ради від 23 травня 2000 року, згідно чинного на той час законодавства, були відведені під городництво, для подальшого надання мешканцям міста.
З 2000 року, законодавство України у сфері земельних відносин зазнало чималих змін. Так, згідно до п.7 прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності» від 06 вересня 2012 року, №5245-VI який набрав чинності з 01 січня 2013 року, землі державної та комунальної власності в Україні вважаються розмежованими. Таким чином земельні ділянки про які зазначено вище, було віднесено до земель державної власності. Повноваження щодо розпорядження такими землями відповідно до ч.4 ст.122 Земельного кодексу України Земельного кодексу України від 25 жовтня 2001 року №2768-ІІІ, надано центральному органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальним органам. В нашій області розпорядження землями сільськогосподарського призначення державної власності здійснюється Головним управлінням Держземагенства, яке знаходиться в м. Черкаси, вул. Смілянська 131. Повноваження щодо передачі відповідно до закону земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у власність або в користування для всіх потреб в межах області, прописані в п.4.32 Положення про Головне управління Держземагенства в області, яке затверджено Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 10.05.2012 № 258. Таким чином для того, щоб отримати у власність чи користування земельну ділянку із земель державної форми власності, громадянин повинен звернутися з відповідним клопотанням до Головного управління держземагенства у Черкаській області. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки. При цьому слід зазначити, що всі звернення юридичних та фізичних осіб щодо відведення земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, на етапі надання згоди на розроблення відповідної документації із землеустрою обов‘язково направляються на розгляд місцевих рад, з метою отримання позиції ради щодо можливості надання дозволу на розроблення документації із землеустрою, на підставі якої земельна ділянка може бути передана у власність або користування. До відповідного запиту повинні додаватися копії клопотання на надання земельної ділянки та графічні матеріали ( тобто схема місця розташування земельної ділянки). Даний механізм прописаний в Наказі Державного агенства земельних ресурсів України від 15 жовтня 2014 року № 328.
Звертаємо, увагу також на те, що згідно ст..206 Земельного Кодексу України використання землі в Україні є платним. Об’єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється у формі орендної плати чи земельного податку. При цьому, не зважаючи на те, що земельна ділянка знаходиться за межами населеного пункту, і відноситься до земель державної власності, проте плата за її користування зараховується до відповідного місцевого бюджету, в порядку визначеному Бюджетним кодексом України.
Також, хотілось звернути увагу всіх мешканців міста, на те що на даний час, триває процедура встановлення меж міста Шпола. Зазначена процедура знаходиться на етапі погодження відповідної землевпорядної документації в Черкаській обласній раді. Після погодження, дана документація підлягає державній експертизі, і затвердженні Верховною Радою України. По завершенню процедури встановлення меж міста, земельні ділянки в своїй більшості, про які велась мова вище, будуть введені в межі міста, і правом на розпорядження ними перейде до міської ради, але це питання часу.
На сьогоднішній день, міська рада не вправі розпоряджатися землями сільськогосподарського призначення державної власності, які розташовані за межами міста, що породжує багато незручностей для жителів міста, але маємо те, що маємо. З приводу розпорядження землями державної власності, які знаходяться за межами міста, тривають дебати і у Верховній Раді України, доходить навіть до бійок, які не так давно всі ми могли бачити по телеканалах з випусків новин, проте питання розпорядження землями сільськогосподарського призначення залишається відкритим. На мій погляд, землями як в межах населеного пункту так і за його межами має розпоряджатися відповідна територіальна громада, не залежно від цільового призначення землі, адже плата за землю всеодно зараховується до місцевого бюджету, в протилежному випадку, ситуація, що сталася в м. Корсунь – Шевченківському, Черкаської області, буде повторюватися, і ні до чого хорошого це призвести не може. Тож потрібно, робити правильні висновки, щоб в подальшому не допускати не потрібних помилок.
Володимир Коваленко, провідний спеціаліст-юрист Шполянської міської ради